Gidsen

Over de gidsen

De gidsen zijn een toffe groep stoere & gezellige meiden van 11 tot 15 jaar. Wij komen elke vrijdagavond van 19.00 tot 21.00 samen om leuke dingen te doen.

Wij maken bijvoorbeeld onze eigen film, doen actieve spellen of komen tot rust bij een beauty opkomst. Natuurlijk doen we ook echte scoutingdingen zoals koken op een kampvuur, pionieren, een tocht lopen en abseilen van een viaduct.

Elk scoutingseizoen eindigt met een supergaaf zomerkamp. Op zo’n kamp gaan we o.a. zwemmen, winkelen en lopen we een hike. De kinderen krijgen dan verschillende routetechnieken mee (kompas, gps, kaarthoekmeter) en lopen zo een tocht door de omgeving.

Nieuwschierig naar wat wij nog meer doen?
Kijk dan eena op onze Facebook pagina!

Lijkt het je leuk om een keer bij de gidsen te komen kijken?
Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

verslagen

zomerkamp 2018

Dit jaar zijn we op zomerkamp geweest naar ‘s Gravenzande, in de buurt van Den haag. We zaten daar op scoutinglabelterrein Stealduin. Het thema  was ‘het land van Karnak’.In dit land leven koningin Jades en koning Atoum, zij zijn broer en zus en konden het niet eens worden over wie nu de nieuwe leider in het land van karnak was. De gidsen hebben hen tijdens het kamp beter leren kennen en kwamen er achter dat Jades slecht was. Na enkele spannende nachten en avonturen is het de gidsen gelukt om Atoum te helpen koning te worden en hebben ze Jades weten te verslaan.

het was een geslaagd kamp waarin we veel leuke dingen hebben gedaan. We zijn een dagje naar Den Haag geweest om lekker te kunnen shoppen. We hebben lekker gezwommen in de zee en in een zwembad. Ook hebben we 8 kilometer gekanood.

We hielden een vieze dag, waarbij we elkaar bijvoorbeeld geblinddoekt vla hebben gevoerd, komkommer hebben gesjoeld en waarbij we hebben gesokworsteld. En we hebben een gehiked in de omgeving van het kampterrein.

Het was kortom weer een leuk, gezellig en geslaagd kamp!

Taarten maken

Pas geleden hebben we bij de gidsen tijdens de opkomst taarten gemaakt. Iedereen kreeg een taartbodem die vervolgens doormidden gesneden moest worden.

In het midden van de taart kon er dan jam en slagroom worden gesmeerd. Daarna werden de taarten helemaal met slagroom bedekt.

Toen kon het versieren van de taarten beginnen, met smarties, marsepein bloempjes, chocolade en andere versiersels.

De gidsen hebben erg hun best gedaan om mooie taarten te maken en de resultaten zijn dan ook erg leuk en lekker geworden!

Installatie en ontgroening

Elk jaar komen er van de kabouters een aantal nieuwe kinderen bij de gidsen. Zij worden na een aantal weken geïnstalleerd zodat zij ook een echte gids worden en zij worden ontgroent door de andere gidsen.

Dit jaar kwamen er 6 kinderen over van de kabouters. Na de installatie, waar alle papa’s, mama’s ,opa’s, oma’s en andere familieleden bij mochten zijn was het tijd voor de ontgroening.

Er was door de andere gidsen een grote hindernisbaan uitgezet, waarbij de nieuwe gidsen door de modder heen moesten kruipen, dingen moesten proeven, onder banken door moesten gaan en nog wat andere hindernissen geblinddoekt moesten nemen.

De nieuwe gidsen hebben dit allemaal goed weten te volbrengen en zijn nu dus officeel gids!

Ready steady cook

Een eitje koken of een pannenkoek bakken lukt onze gidsen allemaal al wel, maar kunnen zij ook in een uur tijd een lekkere maaltijd mooi opgemaakt op een bord krijgen, dat is wat we tijdens deze opkomst hebben ontdekt. We hebben namelijk een ready steady cook opkomst gehouden.

Eerst kregen de gidsen per groepje een aantal producten voor hun neus waaruit  ze een keuze moesten maken.

Met deze producten was het de bedoeling dat de gidsen binnen 1 uur 2 verschillende mooi opgemaakte borden op tafel hadden staan, die vervolgens natuurlijk door een jury werden geproeft en beoordeelt.

De gidsen gingen na het krijgen van de producten meteen aan de slag met het bedenken van 2 lekkere gerechten. Hierna begonnen ze met het klaarmaken van al dat lekkers, en na 1 uur stonden er bij elk groepje 2 opgemaakte bordjes.

Er waren verschillende dingen gemaakt, zoals een gevulde paprika en kleine gehaktballetjes, een koude macaronisalade, een sperziebonenstampot met slavink, kortom een moeilijke keuze voor de jury.

Uiteindelijk was de keus toch gevallen op het groepje dat erg goed had gelet op de opmaak van het bord, maar de andere hebben ook erg goed hun best gedaan.

Meer weten?

Neem contact met ons op via het contactformulier.